Istoria culturismului

MUŞCHI&REVISTE (III)

MUŞCHI&REVISTE (III). Povestea agitată a primelor şapte decenii ale Muscle & Fitness.

UN CONCURS ÎN MIAMI

Poate că o lovitură de fulger ar fi trebuit să zguduie clădirea sau o strălucire fantomatică să îi învăluie în timp ce muzica orchestrală creştea în intensitate şi nimic altceva nu ar fi captat atenţia. Totuşi nu a fost atât de dramatic, deşi erau doar ei doi: elevul silitor şi viitorul său mentor şi sponsor, singuri în culise, primul fixând cu privirea cel mai mare trofeu, iar celălalt uitându-se la tânăr. Pe 28 septembrie 1968, în prima sa călătorie în America, Arnold Schwarzenegger (atunci, la 21 de ani) l-a cunoscut pe Joe la Miami Auditorium cu câteva ore înainte de competiţia Mr Universe. Nu a câştigat, însă potenţialul său de neoprit a câştigat în faţa editorului.

E la fel de dificil să îţi imaginezi revistele lui Joe de-a lungul deceniilor ulterioare fără Arnold la fel ca şi a-l vedea pe Arnold fără aceste reviste, deoarece au devenit repede inseparabili. Până acum, ”Stejarul Austriac” a apărut de 60 de ori pe coperţile revistelor MUSCLE & FITNESS şi FLEX, sau a celor de dinainte. Prima ocazie s-a ivit în 1968 şi a fost urmată de încă opt în următorii doi ani când Arnold s-a autointitulat culturistul numărul 1 din lume. A apărut pe coperta revistei Strength and Health doar o dată, cu o poză de concurs din 1969.

Una dintre cele mai notabile excepţii a fost Rick Wayne

În plus, nenumărate articole au fost scrise în numele său până ca el să aibă cunoştinţe avansate de limba engleză. Deşi sfaturile erau date de Schwarzenegger, un scriitor le structura şi le redacta. Pentru mulţi ani s-a ştiut că trebuia să cumperi revistele lui Joe dacă vroiai să afli lunar sfaturile lui Arnold privind antrenamentul şi nutriţia. Practica jurnaliştilor Weider, aplicată cu succes în anii ce au urmat, era organizarea unui interviu şi apoi scrierea unui articol ca activitate secundară a campionului, elaborând în articolele acelea o intimitate şi o autoritate care lipseau altor reviste. Totuşi, nu toţi campionii au avut nevoie de modificări privind cuvintele. Una dintre cele mai notabile excepţii a fost Rick Wayne, care începând cu 1970, a scris articole erudite şi uneori controversate pentru revistele Weider, devenind ulterior editor-şef al MUSCLE BUILDER/POWER la sfârşitul anilor ’70. Wayne a câştigat la categoria sa competiţia Mr. Universe în 1969, dar a pierdut la open în favoarea lui Arnold.

Cu sponsorizarea lui Joe, Arnold s-a stabilit în California în 1968, iar Joe a mutat şi el birourile revistelor în Los Angeles în 1972, după 25 de ani petrecuţi în New Jersey. La scurt timp după aceea, MR. AMERICA şi-a încetat apariţia. În ciuda faptului că Arnold apăruse pe cinci dintre coperţile finale, revista devenise mai puţin axată pe culturism. Era, după cum spunea şi subtitlul, ”Revista pentru bărbatul viril,” şi cu titluri de genul ”Femeile păroase sunt mai agresive sexual,” era timpul să îşi sfârşească apariţia. Dispariţia sa a lăsat MUSCLE BUILDER/POWER (redenumită în 1968) în fruntea Weider Publications. Acea revistă în mod particular, alături de culturism, vor creşte în importanţă sub îndrumarea ambiţiosului şi entuziastului austriac devenit american, a cărui faimă, succes şi putere au fost destinate să depăşească cu mult ceea ce oricine şi-ar fi imaginat.

O SALĂ ÎN VENICE

Pe de o parte a fost strălucirea aurie, vizibilă chiar şi în imagini alb-negru, venind prin ferestrele de mansardă şi reflectându-se de pe un perete de alabastru, iluminând curbele şi contururile bronzului, plăcile şi barele gri, creând un studio foto virtual unde nu era necesar vreun blitz sau reflector. Pe de altă parte era chiar sala de antrenament, un buncăr de gen în comunitatea de plajă a Los Angeles-ului prezentă în Venice, iar aparatele şi chiar pereţii fiind creaţi de Joe Gold. Apoi ar mai fi fotograful Artie Zeller, ale cărui legendare imagini din MUSCLE BUILDER/POWER au fost obţinute în timpul antrenamentelor, înăuntrul sălii iniţiale Gold’s Gym în anii ’70, păstrând pentru totdeauna seturile şi zâmbetele lui Arnold Schwarzenegger şi ale viitoarelor legende. În mare parte au fost fizicurile acelor bărbaţi ca Arnold, Franco Columbu, Frank Zane şi de fapt orice alt mare culturist din lume, care trăgeau din greu de două ori pe zi în aceeaşi sală mică de antrenament.

În 1975 Zeller avea companie: o echipă de filmare şi-a mutat locul de muncă în Gold’s Gym, atunci când nimeni nu era atent la cum se antrena în Brooklyn tânărul Lou Ferrigno de 24 de ani. Până la data premierei documentarului lor în 1977, Arnold era deja prezent în actorie, dar filmul Pumping Iron al lui George Butler i-a grăbit ascensiunea pe ecrane şi a ajutat la propulsarea culturismului şi a revistelor MUSCLE BUILDER/POWER spre noi înălţimi. Sincronizarea a coincis cu o revoluţie generală a fitnessului, care includea joggingul, yoga şi mâncarea sănătoasă. La începutul perioadei ”Deceniul Eu”, antrenamentul superficial cu greutăţi pentru scopuri estetice a fost considerat ca aparţinând unei subculturi dispreţuite. Însă până la începutul anilor ’80, sălile de antrenament serioase au început să răsară peste tot în lume, şi puteai cumpăra gantere Weider, centuri pentru antrenament, proteine pudră şi reviste de la magazinul local de articole sportive.

MUSCLE BUILDER/POWER era pe val

Pe măsură ce antrenamentul cu greutăţi a fost acceptat, a devenit şi un domeniu serios de studiu, iar precursorul lui MUSCLE & FITNESSa publicat prin intermediul articolelor scrise de experţi informaţii despre ultimele descoperiri legate de ştiinţa exerciţiilor şi nutriţia în sport. Acest fapt a crescut impactul revistei, care îşi depăşise până atunci competitorii în calitatea fotografiei, a scrisului şi design-ului. Moda culturismului şi a fitnessului a crescut la fel ca şi interesul editorialistic al revistelor MUSCLE BUILDER/POWER. Începând cu numărul din februarie 1979, revista a lansat o secţiune pentru femei la care Joe a adăugat editorialul: ”Nu e nevoie de un amendament pentru drepturi egale pentru a ne convinge că femeile vor să fie culturiste, ca şi bărbaţii… Dezvoltarea noastră intenţionată le va face să se acomodeze pe plan psihologic, social, cosmetic şi editorial. Ele au nevoie de noi, iar noi avem nevoie de ele. Bine aţi venit, doamnelor!” În luna iunie a acelui an titlul revistei a fost prescurtat la doar Muscle, fiind temperat în continuare de subtitlul atrăgător ”O nouă imagine corporală pentru tine” şi adesea coperţi cu figuri legendare, incluzându-l pe Muhammad Ali. Acel apelativ a durat exact un an până să fie schimbat din nou – de această dată într-un titlu care urma să devină cel mai uşor de recunoscut din istoria publicaţiilor de fitness.

 

Autor: GREG MERRITT, Fotografii: COURTESY WEIDER HEALTH & FITNESSwww.muscleandfitness.ro

Recomandari WEIDER:

Inchide

Muscle & Fitness Nr.3 2009 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.1 2014 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.2 2014 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.1 2015 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș

Lasă un răspuns