Istoria culturismului

MUŞCHI&REVISTE (I)

MUŞCHI&REVISTE (I). Povestea agitată a primelor şapte decenii ale Muscle & Fitness.

O casă în Montreal

Bucătăria era în întuneric, cu excepţia unei licăriri ciudate. Sub un cearşaf şi luminat doar cu o lanternă; un tânăr de 19 ani tasta cu un deget arătător la o maşină de scris închiriată; parte a bugetului de 7 dolari alocat afacerii. Mama sa nu vroia ca masa de bucătărie să fie folosită pe post de birou; aşa că el a aşteptat până ce ea a mers la culcare. În iarna anului 1939, în întunericul nopţii, când alţii abia visau la măreţie, Joe Weider a început să creeze prima ediţie a primei sale reviste. Astfel s-a născut un mogul media şi un imperiu editorial care a revoluţionat în cele din urmă culturismul, exerciţiile şi nutriţia peste tot în lume.

YOUR PHYSIQUE

“Veţi crede despre noi că suntem, fără îndoială, ambiţioşi. Ei bine, aşa suntem!” a declarat Joe în primul număr din YOUR PHYSIQUE (Fizicul Tău). El a promis să dezvolte revista şi nu a dezvăluit niciodată că acel ”noi,” sub aparenţa câtorva activităţi secundare, era de fapt el. Primul număr avea 24 de pagini, toate redactate de Joe pe şabloane de mimeograf. El a desenat literele majuscule şi ilustraţiile; şi a făcut fiecare pagină pe un mimeograf închiriat, apoi a pus hârtia udă prin casă pentru a se usca. Înainte de acea tipărire iniţială, el avea abonamente de rezolvat, pentru că trimisese înştiinţări prin cărţi poştale către 600 de canadieni din secţiunea de corespondenţă a revistei Strength and Health. Însă abia după ce primul număr a circulat prin sălile de antrenament au început să apară şi abonamentele.

După cum a promis, Joe şi-a îmbunătăţit continuu creaţia. În primul an, a adăugat mai multe imagini, redactare şi tipărire profesională; redactori cu expertiză ştiinţifică şi o pată de culoare pe copertă. Pe parcursul a 18 luni a adus profit de 10.000 de dolari. O mică avere în timpul acelor ani de după război şi criza economică şi într-o vreme când culturismul abia era adjunct faţă de competiţiile de haltere; a stabilit ca scopuri principale a arăta bine şi a trăi sănătos, mesaj care a accelerat dezvoltarea companiei. Urmând succesul revistei lui Bob Hoffman, Strength and Health, Joe a început în 1942 să vândă seturi de greutăţi şi alte echipamente prin poştă, făcând publicitate din plin prin intermediul revistei sale. Pe toată această perioadă, el a continuat să locuiască şi să muncească în casa părinţilor săi, unde doar sediul s-a mutat din bucătărie în sufragerie.

MUSCLE POWER

În 1945 a lansat o a doua revista de culturism, MUSCLE POWER care a fost publicată lunar până în anul următor; Your Physique a început de asemenea să fie publicată lunar în 1947. Ambele publicaţii puneau accentul pe fotografie şi design superioare. Joe, care a renunţat la şcoală la 12 ani pentru a-şi susţine familia, a învăţat afacerea editorială prin încercări şi din greşeli.

Corpurile au fost pozate iniţial pentru a arăta ca nişte statui vulgare – decadente. Dar Joe şi fotografii săi experimentalişti au găsit modalităţi  de a accentua muşchii. De a surprinde o aură de putere şi atletism. Manualele pe care le-a studiat pentru a-şi continua educaţia au fost cele mai de succes reviste ale vremii, la care s-a abonat pentru a le învăţa tehnicile şi pentru a le imita prosperitatea. Strategia lui a funcţionat atât de bine, încât până în 1947 afacerea sa a depăşit graniţele casei părinteşti şi ale ţării de origine.

UN BIROU ÎN NEW JERSEY

Erau locuri – în apropiere – de unde puteai zări zgârie-norii din Manhattan, peste râul Hudson şi mai departe de 1,5 kilometri. Uneori, în timp ce se plimba, Joe s-ar fi oprit pentru a se uita lung la acele monumente ale comerţului. Însă cel mai adesea era la biroul său când s-ar fi oprit din scris, citit, negociat sau orice altă sarcină din numeroasele care adesea îi ocupau 14 ore pe zi, şapte zile pe săptă-mână. El se gândea cum să îşi dezvolte revistele, afacerea cu echipament şi cea cu broşuri cu instrucţiuni de comandă prin poştă; cum să dezvolte culturismul ca sport; şi cum succesul fiecăreia dintre cele enumerate ar ajuta în schimb la dezvoltarea celorlalte.

Joe a făcut mutarea spre Jersey în 1947, însă deja făcea naveta cu trenul de mai bine de un an spre Gotham pentru a tipări YOUR PHYSIQUE şi MUSCLE POWER; dar şi datorită faptului că tirajul acestora a depăşit posibilitatea presei din Quebec. Locuind şi muncind în zona New York-ului; el avea acces uşor la oamenii şi resursele necesare pentru a crea revistele la o calitate superioară crescândă, pe care şi le imaginase. În timp ce a continuat să editeze YOUR PHYSIQUE, editorul revistei MUSCLE POWER Earle Liederman a fost trimis în California, de unde putea surprinde mai bine imaginea prosperă pe Muscle Beach şi în sălile de antrenament unde Jack LaLanne, Clancy Ross şi Steve Reeves trăgeau din greu de fiare.

MUSCLE BUILDER

Purtând un titlu ”călduţ,” YOUR PHYSIQUE şi-a încetat apariţia în 1952. MUSCLE BUILDER, precursorul direct al MUSCLE & FITNESS, a fost lansat în 1953. În timp ce MUSCLE POWER cuprindea ştiri şi sfaturi legate de haltere (cum avea şi YOUR PHYSIQUE), MUSCLE BUILDER se concentra exclusiv pe culturism. MUSCLE POWER a adoptat începând cu septembrie 1952, o prezentare izbitoare, lucru  făcut de MUSCLE BUILDER încă de la început. În mod tipic, coperţile revistelor dedicate muşchilor prezentau doar un culturist şi numele său tipărit cu litere mici, de parcă ar fi fost programele unor expoziţii de artă. Influenţat de colegii editori din Manhattan, revistele lui Joe au început să afişeze titluri ca ”Slăbănogule…Iată cum poţi creşte în greutate!” şi ”Am adă-ugat 25 de centimetri la piept!” La fel ca ziarele tabloid, coper- ţile te provocau să priveşti înăuntru.

Autor: GREG MERRITT, Fotografii: COURTESY WEIDER HEALTH & FITNESSwww.muscleandfitness.ro

Recomandari WEIDER:

Inchide

Muscle & Fitness Nr.3 2009 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.1 2014 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.2 2014 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș
Inchide

Muscle & Fitness Nr.1 2015 – Digital

10,00 lei
Adaugă în coș

Lasă un răspuns