Publicat pe

FRANCO COLUMBU – de două ori Mr. Olympia

FRANCO COLUMBU – de două ori Mr. Olympia, „Strongman-ul Sardinian”

FRANCO COLUMBU a fost vedeta filmului One More Round/ Încă o rundă. Interviu Muscle&Fitness Nr.3/2015
M&F: Personajul tău din film este un antrenor de box. Ai folosit experienţa ta de pe vremea când practicai şi tu boxul?

FC: Da, am improvizat cea mai mare parte din dialoguri amintindu-mi de lucrurile la care mă gândeam când mă antrenam. În câteva scene, rezultatul a fost unul destul de amuzant; de exemplu, când elevul meu e prins în corzi şi e lovit foarte puternic. Mi-am adus aminte de vremea când boxam şi mi se întâmpla mie asta, iar antrenorul îmi zicea: „Te descurci foarte bine”. Iar eu mă gândeam: „Cum pot să mă descurc foarte bine, dacă déjà sunt ameţit de la lovituri?”

Le-ai făcut pe amândouă, aşa că poţi să-mi spui: care sport e mai dur, boxul sau culturismul?

Am început cu boxul, şi eram bun. Odată, în Sardinia, am câştigat prin KO în prima rundă, dar când am ajuns acasă aveam un ochi vânăt şi mă durea falca. Nici măcar nu-mi aminteam când mă lovise adversarul meu şi am avut dureri toată ziua. Acestea sunt momente când trebuie să iei o hotărâre: sau suporţi o astfel de durere, sau te apuci de un sport ceva mai sigur, ca powerlifting-ul sau culturismul. Dacă nu poţi să ridici greutatea, o laşi pur şi simplu să cadă înapoi pe podea. Boxul e un sport grozav, dar e foarte, foarte dur.

Care crezi că e lucrul pe care nu îl înţeleg tinerii care se apucă de culturism?

E uşor să te faci mare. Sunt o grămadă de tipi care se fac mari. Mulţi au o singură grupă musculară care iese în evidenţă. Dar cel mai dificil e să fii proporţionat, nu doar cu o grupă incredibilă ca dezvoltare. Eu personal am devenit mai întâi celebru pentru pectoralii mei; apoi m-am mai antrenat câţiva ani şi am devenit cunoscut pentru dorsali. A durat mult timp până am reuşit să obţin un corp cu adevărat armonios.

Cum arată acum antrenamentele tale?

Odată ce ai terminat cu culturismul competiţional, îţi dai seama că te antrenai ca să câştigi, nu ca să fii sănătos. În ziua de azi sunt mai degrabă preocupat de echilibrarea antrenamentelor în aşa fel încât să fiu protejat de durere şi de accidentări.

O mulţime de tipi mai în vârstă se antrenează folosind preponderent aparatele. Şi tu faci la fel?

Nu. Folosesc aparatele foarte puţin. Extensiile şi flexiile pentru picioare sunt bune, şi îmi plac şi cablurile, dar încerc să stau departe de aparatele la care mişcarea se execută din şezând.
Încheieturile nu sunt perfecte. Poţi mişca greutăţile pe traiectorii diferite, aşa că, pentru a-ţi păstra mobilitatea şi forţa, ar trebui ca măcar 50% din exerciţii să fie executate cu greutăţi libere.

Ne-ai putea spune care a fost cel mai dificil antrenament pe care l-ai făcut vreodată?

Înainte de o ediţie Mr. Olympia, mă antrenam două ceasuri dimineaţa şi apoi mai făceam un antrenament de jumătate de oră – o oră seara.
Ajunsesem într-un punct în care nu mă puteam define cum ar fi trebuit, cu 10 zile înainte de Olympia. Aşa că am mers la sală, am făcut un antrenament dur dimineaţa şi după aceea m-am ambiţionat şi am mai făcut două ore de antrenament seara. Am început să arăt mai bine, dar abia puteam să merg. Am făcut aşa o febră musculară, că nu am putut să merg la sală timp de două zile.

Pe vremea ta te-ai descurcat fără suplimentele de care beneficiază culturiştii din ziua de azi. Ce părere ai de produsele care există acum pe piaţă?

Aspectul acesta legat de suplimente trebuie gândit în termenii unui program de antrenament. Când începi, faci exerciţii de bază. Dacă e vorba de piept, ai nevoie cu adevărat de cinci exerciţii de bază. Începi cu cel de care ai cea mai mare nevoie, iar apoi vezi ce mai ai de făcut. Dacă împinsul culcat e cel mai bun, atunci cel de pe locul secund e împinsul înclinat, şi aşa mai departe. Acelaşi mod de gândire trebuie aplicat în cazul vitaminelor şi mineralelor. Care sunt cele mai importante pentru tine? Vitamina D e importantă, dar dacă locuieşti în Florida şi ai parte de mult soare, poate că nu e cea mai important pentru tine. În calitate de chiropractor, îi sfătuiesc întotdeauna pe clienţii mei să consume Omega – 3, pentru sănătatea inimii şi a articulaţiilor. Esenţial e să ştii să-ţi asculţi corpul şi să-ţi dai seama de ce are nevoie.

Cei mai mulţi oameni, pentru că au văzut Pumping Iron, presupun că Arnold ţi-a fost cel mai bun partener de antrenament, chiar aşa a fost?

Da. Absolut. Odată făceam genuflexiuni – seturi de 10 repetări cu 184 de kilograme. După ce şi-a terminat setul, Arnold a plecat să bea apă, iar eu eram obosit, aşa că am făcut 8 repetări. Şi el se întoarce şi-mi spune: „Hei, Franco, te-am văzut în oglindă, ai făcut numai 8. Fă-le şi pe celalalte două şi ia-o de la capăt”. Atât era de disciplinat. Dacă nu ar fi fost el, nu ştiu dacă aş fi câştigat două titluri de Mr. Olympia. Nu se oprea niciodată. Eu mai spuneam „Nu prea am chef să trag tare astăzi”, iar el îmi zicea: „Ia şi fă-ţi setul, atâta. De ce te complici?” Odată m-am plâns „Genuflexiunile astea merg ca naiba”. Mi-a răspuns „În faţa uşii sunt oameni care au venit tocmai din Italia să te vadă la antrenament. Fă-ţi toate cele 10 repetări”. Şi exact asta am făcut. Era cel mai bun când venea vorba de motivaţie şi m-a făcut să mă antrenez chiar dacă nu vroiam. Pentru mine, era uneori o tortură, dar după antrenamentele cu el mă simţeam atât de bine.

Arnold a declarat că arbitrajul din culturism trebuie schimbat şi că nici un sportiv cu distensie abdominală nu ar trebui să câştige vreodată. Eşti de acord?

În privinţa asta sunt de acord cu Arnold 100%. Mi s-a părut că la ediţia de anul trecut de la Mr. Olympia concurenţii au arătat mai bine. Cu un înainte aveau toţi abdomenul umflat, iar asta e din cauza diferiţilor hormoni de creştere. Şi dă-mi voie să-ţi spun câteva lucruri. În primul rând: culturismul e un sport, dar e şi o artă. Te antrenezi intens şi îţi expui musculatura, dar contează foarte mult şi pozarea. Dacă te uiţi pe youtube, găseşti videoclipuri cu mine de pe vremea când concuram pentru Mr. Olympia. Am fost primul concurent care a folosit muzica clasică în programul de pozare. În ziua de azi auzi o grămadă de strigăte şi de heavy metal. Şi după aceea concurenţii merg pe scenă dansând şi ridicându-şi braţele, cerând aplauze din partea mulţimii de spectatori. Eu nu aş vrea să cer aplauze; aş vrea să demonstrez cât de bun sunt, iar abia apoi să fiu aplaudat. Ce-i cu dansatul ăsta aiurea? Aşa ceva nu are căuta în culturism, după părerea mea. Muzica ar trebui să fie una „serioasă”, nu ceva care să transforme programele de pozare într-un fel de desene animate.

Francesco Maria Columbu
(7 august 1941 – 30 august 2019)

a fost culturist, powerlifter, actor, producător și chiropractor autorizat.

  • Născut la 7 august 1941
  • Ollolai, Nuoro, Sardinia, Italia
  • Decedat la 30 august 2019 (78 de ani)
  • San Teodoro, provincia Sassari, Sardinia, Italia
  • Înălțime 165 cm (5 ft 5 in)
  • Concurs de greutate: 84 kg (185 lb)
Carieră profesională
  • Cea mai bună victorie IFBB Mr. Olympia 1976, 1981
  • Predecesorul Arnold Schwarzenegger (1975, 1980)
  • Succesorul Frank Zane (1977)
  • Chris Dickerson (1982)

ADEVĂRATA PUTERE
Muşchii lui Columbu nu erau doar de decor. Recordurile sale personale la probele de forţă erau de 341 de kilograme la îndreptări, 302 la genuflexiuni, 239 la împins culcat şi 182 la smuls.

Articol: Matt Tuthill  – www.muscleandfitness.ro

Recomandari WEIDER: