Publicat pe

SUMA PĂRŢILOR (VIII): SPATE

SUMA PĂRŢILOR (VIII): SPATE. ”Stimulează, nu anihila.” Cu această expresie, Lee Haney se aliniază culturiştilor care îşi gândesc cu adevărat strategia de antrenament. Fizicul lui Haney era însă mult mai puţin subtil, fiind elocvent, în schimb, pentru eficacitatea sistemului său. Spatele său a avut un cuvânt greu de spus în câştigarea celor opt titluri consecutive, dând naştere convingerii că „Mr. Olympia se câştigă doar cu un spate mare.” Spatele lui Haney era mare şi lat, după cum te-ai aştepta la orice Mr. Olympia, dar lucrul care îl diferenţia de ceilalţi competitori era grosimea, densitatea şi separaţia muşchilor; aceştia arătau de parcă ar fiatacat spectatorii în timpul unui dublu biceps din spate.

La acea vreme, o astfel de dezvoltare reprezenta aproape o garanţie a câştigului. Astăzi, concurenţii de la Mr. Olympia care au spatele aproape la fel de bine dezvoltat ca al lui Haney se pot bucura doar de o şansă ceva mai bună să se descurce onorabil când sunt chemaţi la comparaţiii.

Deloc surprinzător, Haney începea antrenamentul spatelui cu ramat cu bara cu greutăţi mari. Totuşi, trebuie precizat faptul că era foarte puternic şi reuşea să-şi păstreze nivelul corespunzător de arcuire a coloanei; de asemenea, controla greutatea pe fiecare porţiune a mişcării, pentru că era convins că simpla smucire sau balansare a greutăţii nu aduce rezultatele dorite. Acest exerciţiu a reprezentat baza dezvoltării spatelui său. Următorul exerciţiu era destinat dorsalilor, pe toată întinderea lor: tracţiuni cu priză largă la helcometru. Îşi termina antrenamentul cu o formă sau alta de ramat la cablu din şezând, care lucra spatele median şi romboizii.

Demn de remarcat este faptul că întreg antrenamentul pentru spate conţinea rareori mai mult de 10 seturi. Haney se concentra în schimb pe fiecare repetare, astfel încât aceasta să conteze cu adevărat, în loc să recurgă la metoda adepţilor antrenamentelor de mare volum, care fac până la 20 de seturi pentru spate.

ANTRENAMENTUL LUI LEE HANEY

MR. OLYMPIA 1984–1991

Ramat cu haltera din aplecat 4–5 SET. 12–6* REP.
Tracţiuni la helcometru 3–4 SET. 8–10 REP.
Ramat la helcometru 3–4 SET. 8–10 REP.

*Haney creştea greutatea la fiecare set. Într-o zi obişnuită, aceasta însemna să meargă cu 12, 10, 8, 6 repetări. Dacă făcea şi al cincilea set, mai adăuga greutate şi făcea alte 6 repetări.

Autor: ERIC VELAZQUEZ – muscleandfitness.ro

Recomandari WEIDER: